Tiada hadiah yg lebih berharga melainkan nasihat yang baik (^_^)

Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka - Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.




Saturday, July 17, 2010

pesan abah tentang CINTA


Assalamualaikum..



akhirnya terjawap persoalan aku tentang CINTA..
sepanjang cuti ,aku memang berniat nak tanya abah tentang CINTA,
tp aku seganlah...:P
x sangka hari terakhir aku di sabah,segalanya terjawap..

terima kasih ALLAH..ALLAH yang mentakdirkan segalanya..
sesungguhnya ALLAH mengetahui apa yang ada di dalam HATI kita

Mase nak tunggu flight aku berlepas kat KL,
aku pun bawaklah makan2 kfc jap kat airport.
makan punya makan,dah nak habis makan tu,abah mula berPESAN:

yang lebih kurang ayatnye mcm ni:

''sekarang dah penghujung remaja,
jadi hati-hati
sekarang ni x kira yg solat,x solat,
pakai tudung,tak pakai tudung,
kalau dah tiba soal cinta,
sangat bergantung kepada iman kita
semua ni permainan emosi dan perasaan..''

aku pon TERDIAM..

pastu aku pon tanya abah:

''jadi abah,kalo kita suka seseorang tu mcm mana?
ye lah dalam hidupnikan selalu je jumpa ngan orang yg kita suka..
mcm mana nak handle bende tu?
tp kak teh tak nak couple(maksud aku sebelum kawin),sebab tau bende tu x boleh.''

abah pon jawab sambil terseyum:

''semua orang pon mcm tu..
nak wat mcm mane,kepada ALLAH jugaklah..
(mksud abah, kepada ALLAH la kite kene mengadu dan memohon kpd ALLAH supaya diberikan kekuatan untuk hadapi semuani..)
bukan tak boleh nak suka,tapi mcm mane kita kawal perasaan tu...''

aku TERDIAM lagi

abah pesan lagi:

''kalau tentang COUPLE,dah jelas dalam ISLAM,rujuk balik Al-Quran
ALLAH ada berfirman yg bermaksud:
JANGANLAH KAMU MENGHAMPIRI ZINA''
itu dah jelas...

aku TERDIAM lagi...

pesan abah yang terakhir:

''yang paling penting kena SABAR
sekarang,apepon SABAR...''

aku terus DIAM..
''terima kasih abah''

MORAL OF THE STORY:
CINTA tak salah tapi COUPLE,DATING????(sebelum kawin)
aku tak nafikan,kerana aku jenis yang suka pendam perasaan,maka bila aku suka seseorang,aku biarkan ia pergi bagai angin lalu....(melepas je..hehe)
bagi aku,CINTA tu penting,aku sendiri lahir ATAS NAMA CINTA
cuma sekarang masa untuk STUDY
masanya akan tiba untuk aku mencari seorang bakal suami
dan mungkin ada hikmahnya
aku perlu siapkan diri dulu

''perempuan mengimpikan lelaki yg baik dan soleh
tetapi sedarlah perempuan juga perlu berusaha untuk menjadi yang solehah..''

aku tahu akan timbul pelbagai pendapat bila berkata soal cinta,
ini hanya satu daripadanya..ada yang setuju dan ada yang tidak...
bagi aku tak ape,masing2 punya hak ingin bersuara,cuma perlu ada hadnya..
apa yang penting rujuklah AL-QURAN dan sunnah NABI MUHAMMAD SAW...

jika kita menahan diri dari melakukan sesuatu yang haram kerana ALLAH,maka ALLAH akan beri dengan jalan yang halal...
bersabarlah.....\(^_^)/


bacalah buku INDAHNYA CINTA:)



10 comments:

  1. Haha.. Ikram pun tak pernah bncg macam tu ngan abah... Hari tu abah tanya,senang je jawab.. kena ade kerja tetap dulu, baru boleh fikir..

    ReplyDelete
  2. waa..datul! bgsla ko blh ckp camtu ngn abah ko. kalau aku, kne bg green light lg ada...hehe.seb bek msh blh kawal dri.ngee~^^

    ReplyDelete
  3. =D..
    tp org tetap x paham yg COUPLE tu x boleh
    "...selemah-lemah iman adlh menegur dgn hati"

    ReplyDelete
  4. Bg ram;haha...ntahlah semakin dah besar pon kene jugak pikir masa depan...just nak membuka minda kita tentang hal ni...bukan satu konklusi..hanya pendapat..:D

    ReplyDelete
  5. nisa:kadang2 kita tersalah sporting dalam hal cinta..hehe...tp maybe ko boleh terangkan kat, parent ko yg sebenarnye:D

    ReplyDelete
  6. kak nana:mereka tahu tapi mungkin tak nak memahami..memahami bermaksud kita menerimanya sehingga ke akar hati..sehingga hati tidak akan menolak kebenaran:D
    dulu masa kat matrik,ore pon tak leh terima awal2..bila pergi usrah,dengar yg couple itu haram..kenapa??lama gak nak terima hakikat..tp lama2..semakin banyak degar tazkirah,usrah,nasihat dan ayat2 Al-Quran,hati mula memahami dan menerima dengan baik...Alhamdulillah..
    semoga kita semua beroleh hidayah ALLAH SWT..InsyaALLAh..

    sesungguhnya untunglah jiwa2 yg mendapat perhatian ALLAH SWT.=)

    ReplyDelete
  7. atol..kte neh shati sjiwa la..hak2..ak pon lbh krg cam ko la..hehe..tbe2 sgan lak..bkn xde yg kte suke..p pendam je..pastu melepas..hak2..p bgi ak.. ak prcaya pd jodoh yg Allah da tetapkan kt ak..andai tbe saat tu..ak xmen da pendam..ak juz grab jer..heeee..=)

    ReplyDelete
  8. ayu: xpe ayu,relax..relax..haha
    nanti dah sampai masa akan ada juga tu..sabarlah wahai hatiku dan hatimu...^_^

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. huhu...parents sy pn ckp benda yang sama...sabar, luruskan jalan... :)

    ReplyDelete