Tiada hadiah yg lebih berharga melainkan nasihat yang baik (^_^)

Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka - Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.




Friday, August 13, 2010

Jangan baca sekiranya anda sedang lapar!

Assalamualaikum...

Ape khabar korang semua?harap2 sihat selalu:D
emm..banyak sebenarnya aktiviti yg dah aku lalui sem 3 ni..mcm2 ade..
haaa..salah satunyer amik subjeck DTK 3100-prinsip persedian makanan
ye,kene masak..haha
awal2 masuk dapor tu..punyalah kalut..bukan ape,takot salah guna peralatan kat situ..kan tak pasal2 kene marah..^_^..hehe
bukan mcm kat rumah kan,main belasah jer gune ape2..haha

emm..kitorang kene masak ikut resepi yg dah kene bagi..tp bukan ikut suka je memasak ni...
kalo hari isnin tu kuliah pasal FRUITs,jadi nanti masa LAB kene masak yang berasaskan FRUITS..dan seterusnya...best memang la best.apatah lagi dapat makan..haha
tp apepon lepas masak kene bentang pasal masakan kite dan terangkan KANDUNGAN NUTRIENT dalam makanan tu,pastu bagitau sesuai tak untuk orang sihat ke atau orang sakit ke?atau untuk budak2 ke?atau untuk orang tua ke?haha
masa nak bentang tu yang cabaran tuh...berdebar ni sebab lecture yang nilai...huhu..tp semua ni penting la,apatah lagi sebagai seorang pelajar dietetik...kene la tau bende2 mcm ni..walopon kekadang aku rasa sangat malas nak pikir-_-'

so,ni semua masakan yg dah kawan2 aku ngan aku cuba masak..hehe..hasilnya mcm tu la..ader yg sedap ada yg tak..hehehe..(jujur):p
bila tiba bulan ramadhan ni,lagi bertambah dugaan..hoho
ye lah...x leh nak makan lepas masak tu...amik bau je la...hahah...sape yg rajin nak tapau bawak balik sila bawa bekas..hehe
kalo korang nak tau,group aku yg terdiri dr eh...nk bgtau ke??haha
dah masak LENTIL SALAD,yang ni dari LEGUMES
pastu masak MANGO AND STRAWBERRY PUDDING,yang ni dari FRUITS,sayang seribu kali sayang..tak menjadi puding ku-_-
pastu kitorang dapat resepi yg berasaskan VEGETABLES,mase tu group aku dapat buat EXPERIMENT je..hehe..beza cara memasak ke atas sayur,STIR -FRYING,STEAMING,PRESSURE SAUCEPAN
dan terbaru,kene masak berasaskan FAT AND OIL
pergghhh..MUFFIN tu..telan air liur jer...hahaha..kitorang kene masak MUFFIN tapi satu group pakai SHORTENING(kali ni pakai marjerin),satu group lagi pakai VEGETABLE OIL,nak tau mane lagi sedap????haha

apepon,ni merupakan pengalaman yang
MENARIK dalam
hidup aku....dan
sesungguhya kalo masak tak jadi ke,kene marah ngan lecturer or puan2 kat lab tu,banyakkanlah bersabar,semua tu kan satu PROSES PEMBELAJARAN..kan?kan?semua tu akan membentuk kita menjadi yang lebih baik,InsyaALLAH...
nama pon pelajar..masih belajar...jadi mari kita belajar dari kesilapan..
ohhh(aku sangat sedey,pudding tak jadi-_-'')



group aku punye MUFFIN..huhu

senior PKK punye pisang goreng...

MUFFIN




donut yg di masak selama 2 minit,
pastu tukar plak 4,6,10 minit

fritata sayuran bersosej(sedap:D)

group aku-buat experiment


acar peranakan

memperkenalkan pudding group aku-_-cuba lagi


pudding

rojak

buah istimewa(sedap..sedap^_^)

packed potato

ni juice yg telah dicampur macam2..hehe

InsyaALLAH,ader masa free lagi,nanti aku update yg terbaru...huhu
kalo korang nak tengok gambar2 lain,silalah ke FACEBOOKku...mane la tau nak masak jugak..sila lah cuba di rumah...:D
selamat berpuasa,jangan lupe sahur :D

Nabi Muhammad SAW bersabda:
“ Bersahur itu berkat maka janganlah kamu tinggalkan, walau seorang di antaramu
hanya meneguk air. Kerana Allah dan para Malaikat-Nya akan mengucapkan selawat
kepada orang-orang yang bersahur”.
(hadis Riwayat Ahmad)


puisi budak perantauan..hahaha-_-

nak makan ciken wing kat sabah...
nak makan ABC kat sabah...
nak makan murtabak kat sabah...
nak makan nasi,ngan ikan masin kat sabah
nak berbuka awal kat sabah....


No comments:

Post a Comment