Tiada hadiah yg lebih berharga melainkan nasihat yang baik (^_^)

Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka - Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.




Sunday, December 5, 2010

mencari MR. RIGHT (part 2)

Assalamualaikum..

Tetapi,apa pula yg ada di tingkat 5.Apabila sampai di tingkat 5,anda mendapati...
KOSONG!!tiada lagi ciri-ciri lelaki seperti di tingkat2 sebelum itu..
kenapa agaknya?kemana menghilang?

Mungkin begitulah dalam meniti kehidupan kita di dunia yang fana ini.
Kita akan menjumpai pelbagai watak dan ciri-ciri seseorang yang kita ingini.Sampai di satu tahap,kita mendapati tiada yang benar-benar sempurna.
Contohnya,mungkin di alam persekolahan,anda menjumpai seorang lelaki yang ada semua ciri-ciri lelaki idaman anda tetapi sayang dia seorang yang suka merokok.Apabila memasuki alam universiti,anda menjumpai pula lelaki yang baik,berkepimpinan,tetapi sayang panas baran.Seterusnya,apabila memasuki alam pekerjaaan,anda menjumpai pula lelaki yang penyayang,bersopan-santun,tetapi,sayang sudah menjadi suami orang.Kemudian,anda tertanya-tanya,di mana sebenarnya MR. RIGHT aku?

Untuk mencari lelaki yang sempurna segalanya,menepati kesemua ciri-ciri yang anda inginkan,mungkin susah,kerana kita semua ada kelebihan dan kekurangan masing-masing.Ada orang yang kaya-raya,tapi panas baran,handsome bergaya,tapi tiada budi pekerti.Ada pula yang romantik,tapi tak bertanggungjawab.
Maka,janganlah terlalu ketat dalam membuat pilihan,tetapi carilah yang seorang lelaki yang menepati ciri-ciri seorang lelaki yang dapat menjadi imam di dalam keluarga,menjadi ketua di dalam melayari bahtera perkahwinan.Pendek kata,carilah seorang lelaki yang beriman.

Islam telah meletakkan cara-cara yang begitu teratur kepada kita dalam mencari teman hidup.Usah sia-siakan hidup kita dengan hubungan yang tidak pasti,apatah lagi tidak sah di sisi Islam.Kerana jalan menuju ke gerbang perkahwinan itu jika bercampur dengan halal dan haram,di manakah kesudahannya?

Seorang suami yang beriman dan sedap mata memandang sudah cukup memadai sebenarnya bagi seorang isteri.Mengharapkan segala-galanya berlaku mengikut kehendak kita akan menjadikan kita resah gelisah dan sentiasa tidak berpuas hati sedang kita tahu segalanya jua ditentukan ALLAH SWT.
Forget Mr. Right — settle for Mr. Good Enough
Dan kita kaum Hawa juga mesti memperbaiki diri sendiri supaya dapat menjadi seorang isteri yang solehah.Bermulalah dari sekarang,kerana esok,belum tentu milik kita....




mencari MR GOOD ENOUGH:D






No comments:

Post a Comment