Tiada hadiah yg lebih berharga melainkan nasihat yang baik (^_^)

Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka - Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.




Thursday, March 31, 2011

Last topic

Assalamualaikum..

Last topic:
The Research Process

Dr said:
1."Attitude is not corrected along your learning process.."
2."Without labelling,no meaning.."

3."Prepare and cook,Cook data.."
4."FOOD RESEARCH IS VERY INTERESTING.."
5."As a dietetic student or a dietitian to be......"

Datol said:(dalam hati je:p)
1."Bacalah journal"
2."tu arr,aku pon perasan bila tengok gambar2 senior,kitorang memang x de label pon sample makanan sebelum amik gambar-_-' "
3."buat betol2 memasak dan report"
4."research?mcm mana ye?"
5."dietitian?banyak bende pulak yg aku fikir,betol ke aku ni nk jd dietitian?result aku?kesihatan aku?"-_-'

aku rasa nk berhenti berblog buat seketika...
ntahla...banyak bende yg aku fikirkan..
sampai kadang2,x tau nk explain mcm mane...
ya..x tau nk cakap kat sape...
emm..sebenarnya blog satu tempat aku nk kongsi masalah,or cerita apa2..sape kenal aku,aku bukanlah seorang yg senang nk meluahkan sesuatu...aku pasif,pendiam..kehilangan insan yang teramat aku sayang,banyak membawa perubahan dalam hidup aku,hidup sebagai seorang perempuan dikelilingi ramai lelaki,berdikari sejak kecil,emm..banyak bawa perubahan..perubahan yg terlalu besar hikmahnya..aku jadi geram bila orang tinggi suara ngan mak..-_-'sebab kehilangan emak amat memedihkan...
Mengatakan aku baik?emm,aku manusia  penuh kesilapan...dalam keluarga aku,lepas dapat mak baru,adik baru,x semuanya senang untuk ditempuh,terlalu banyak cerita,terlalu banyak aku memendam perasaan,puas air mata jatuh.hingga kini,tp aku yakin,adik akan berubah...ntahlah...setiap orang ada hala tuju dan cerita hidup masing2..melihat aku sebagai terlalu negatif tentang cinta..emm..hehe,.x de lah,sebenarnya aku pun dah penah lalui semua tu,perasaan disayangi dan menyayangi,sehingga aku melepaskan kerana nk lihat dia berjaya dalam study,kemudian,dalam nekad aku,aku tetap simpan harapan,tp sayang,setia aku ntah x berbalas bila tahu cerita itu,sedih..tp,lepas tu,baru aku faham,selama itu,aku hampir tersalah langkah...aku bukan melihat yg negatif je,cinta tu fitrah,aku pon jatuh cinta...jadi..emm..cukuplah...biarlah semua orang pikir sendiri...tp aku yakin dengan jalan aku...dan aku akan teruskan memberitahu jika ia benar...
melihat orang marah2 ,kutuk sana,kutuk sini masa pilihanraya kampus,kdg2 geram,kdg2 tersnyum..kerana semua tu dah aku lihat..abang aku yg sulung pon dulu  team debat, MPP,selalu bila balik rumah,ade je topik yg akan dibahaskan ngan abah,cerita dia kat U,tapi,satu hari,dia panggil aku,dia tunjukkan piala2 dia,dia cerita yg dia menang tanpa bertanding...tp ntah kenapa hari tu..semuanya mcm berubah,kerana dia seolah-olah lupa tentang semua keseronokan itu,yang diberitahu aku IMAN dan TAQWA..aku agak terkejut...mcm mana dia yg dulunya,memang suka dengan semua ni,tp akhirnya mengundur diri....kerana mungkin dia dah jumpe apa yg dia nk dalam hidup....
betol kata abah,"bila bg wan balik nanti,lain pulak pandangan dia"
itulah kita remaja....proses pembelajaran...kita akan buat salah,x boleh dikritik,senang nak marah...sebab kita rasa kita betol..emm..hehe..mcm tu la aku pon..kdg2 rasa aku betol...tp salah...syukur,abah selalu nasihat..dan terlalu tabah dan sabar dalam menasihati kami...
mungkin sebab tu aku pon jd mcm ni..suka nk nasihat...emm..tanpa aku sedar,mungkin aku x diperlukan pon..
Melihat aku berpakaian,emm....aku bukan begini dulu,serious,tp hidup di matrik........
pernah aku rasa,"macam mana kalo aku x sempat nk beritahu kat dia?"
mcm mana kalo ALLAH cabut nyawa aku saat aku x buat apa2 nk bantu agama ALLAH?
apa aku nk jawap?-_-' "
tp mungkin aku salah..cara aku,mungkin x betol..bak kata sahabat,baikilah penulisan..emm..^_^,thanks friend

Aku pernah terbaca dalam blog seseorang...dan aku berterima kasih atas penulisan dia..kerana..


"tapi..
aku selalu pikir macam ni..
sempat ke kite untuk menghadapi semua itu??
hari akhir zaman sudah hampir..
entah2 hari jumaat minggu ni, atau minggu depan, atau minggu berikutnya..
mungkin ia akan tiba sebelum aku sempat graduate,
mungkin sebelum sempat aku bekerja..
mungkin sebelum sempat aku balas jasa kedua ibu bapa..

bile fikirkan..
takutnya..
aku masih tak prepare..
ilmu agama masih terlalu cetek..
utk menghadapi hari kiamat??
mmg masih tak bersedia..
tapi aku tahu yang kite sepatutnye kne pikir macam ni..
"Bekerjalah kamu untuk duniamu seakan kamu hidup selamanya, dan bekerjalah kamu untuk akhiratmu seakan kamu mati esok hari"




tibe2 aku teringat something yang akak lab pernah cakap..
" orang yang ade masalah dengan masa, selalunya ada masalah dengan solat jugak."
                                                                                                                  -crenarchaeota


betol2 terkesan pada diri aku..


ok,sekian sahaja untuk kali ini..hehe..panjang pulak kan...
ape pon..jangan salah faham tentang aku...:)
aku hanya menyampai,mungkin ada yg suka dan juga tidak suka...
dan aku terima semuanya..:)
MUKADDIMAH CINTAKU




:aku perlu muhasabah diri:


Sesungguhnya kita milik Allah dan kepada-Nya kita kembali.”



p/s:Hidup kita mungkin berbeza.Tetapi manusia yang dapat menerima dan memahami perbezaan itu,akan lebih memahami kehidupan.Ini kata2 pensyarah aku masa belajar subjek kemahiran komunikasi dulu..
Sayu.Kadang2 aku asyik berfikir dan simpan dalam hati..

No comments:

Post a Comment