Tiada hadiah yg lebih berharga melainkan nasihat yang baik (^_^)

Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka - Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.




Tuesday, June 21, 2011

Ujian,dugaan,cabaran

Assalamualaikum


Menjalani kehidupan di muka bumi ini,tidak semuanya indah dan mengikuti apa yang kita inginkan. Pelbagai dugaan dan cabaran sentiasa menghiasi jalan-jalan menuju destinasi yang dituju. Adakala rasa tertewas di tengah jalan.Tidak mampu untuk bangkit kembali.Namun,di saat kau merasakan ketewasan itu ingatlah akan firman ALLAH SWT yang bermaksud:


"jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir." (Yusuf : 87)


Di kala kau meneruskan perjalanan hidup ini mungkin tertanya mengapa aku yang tuhan timpakan ujian ini?Bukan sekali,bukan dua kali,tapi berkali-kali.Kenapa aku?.Di saat ini ingatlah kembali akan apa yang ALLAH firmankan:


“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya” (QS. 2 : 286).


Langkah kakimu tidak harus terhenti jika apa yang kau lakukan benar ALLAH perintahkan. Mungkin senang untuk aku bicarakan,berat lagi bahu mu memikulnya.
Tapi ini juga kesedaran buatku,yang hanya manusia biasa. Kuatlah wahai hatiku dan hatimu.





Ada seseorang kongsikan:

"setiap kali dpt ujian, kita x risau...yang lbh kita risau ialah bila lama x diuji...kita derhaka kt ibubapa pn ttp je lulus exam...kita x solat pun terus je happy dgn kwn2...kita buat maksiat pn sihat wal-afiat selalu...last2 kita mati tanpa sempat taubat dan baiki diri..."

No comments:

Post a Comment