Tiada hadiah yg lebih berharga melainkan nasihat yang baik (^_^)

Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka - Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.




Saturday, July 30, 2011

"Kenapalah adik nii perempuan?"

Assalamualaikum..


Kemarin,masa aku tengah cuci2 pinggan mangkuk, si bongsu , adik su datang kat dapur,duduk makan aiskrim.
Tiba-tiba dia berkata,
"Kenapalah adik nii perempuan?"
Aku pun terkejut.Aik? Tiba-tiba pulak  budak ni.Terkejut aku.
Aku pun senyum je kat dia. Dia pun terus bercerita...
"Perempuan kena buat banyak kerja.."
"Lelaki?" soal mak yang sedang mengeluarkan pakaian dari washing machine.
"Lelaki boleh buat apa jak..",adik su jawap sambil makan aiksrim kon.
Aku senyum lagi...
Aku pun cakap "Tapi perempuan boleh duduk rumah,relax2"..
Dia pon jawap," tapi kalau selalu rerax,rerax..."( dah xingat dah ape dia cakap pastu..:P)


aku nak tergelak dah...(rerax???relax la dikkk,bukan rerax...):p
aku x sempat nak cakap apa2 dah,memandangkan tengah sibuk duk cuci pinggan mangkuk...dia pon sibuk nak pergi sekolah dah...


Kalau korang macam mana?apa nak jawap?
iyelah ayat adik aku tu memang x sepatutnya lah..
mcm mempertikaikan pulak kan apa yang ALLAH dah aturkan.
budak2..mana tau kan..ikut sedap dia je kan...
kalo kita yang dah besar panjang ni yang dah boleh kawin ni...lain lah...tahu apa yang salah,dan apa yang betul..
kalo cakap ayat gitu..memang xpatot pun...
tp kalo budak kecik umur 8tahun ni mcm mana??
Maksudku,apa jawapan yang terbaik?
nak ceramah dia panjang2??hehe
alamat kalo tanya dia paham ke tak?geleng kepalalah jawapnya...hehee
atau nak bagi jelingan tajam,atau nak cubit dia,atau nak suruh dia diam je sebab cakap benda pelik2..??;)

jadi,kesimpulannya...berdepan dengan setiap individu dalam menyampaikan dakwah itu pasti punya cara yang berbeza.
Mungkin,kita tak boleh nak gunakan cara bercakap yang berat dah terlalu tinggi kepada budak2,sebab nanti dia tak paham..
Apatah lagi nak marah2 budak2 ni..lagilah mereka akan hairan kenapa aku di marah sedangkan aku hanya ingin jawapan.
Pendekatan yang lebih relax dan kreatif akan membantu memahamkan lagi si budak2 yg memang ternyata banyak persoalan tentang hidup...


semoga membesar menjadi yang solehah, adik..^_^


dialah satu-satunya adik perempuanku...tanpa dia,hidup pasti sunyi lagi...ceewahh ^_^ :p

3 comments:

  1. Jawapan dia? Perempuan buat kerja ni, lelaki buat kerja tu.. Tapi ada gak lelaki pemalas, tu masalah..

    ReplyDelete
  2. Maksudnya, ada peranan masing2.. wallahu'alam

    Kalau adik su tanya ikram macam tu, ikram bagi jawapan macam tu la..

    ReplyDelete
  3. hehe,biasalah budak2..mcm2 soalan dorang ni...:)

    ReplyDelete