Tiada hadiah yg lebih berharga melainkan nasihat yang baik (^_^)

Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka - Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.




Tuesday, September 13, 2011

Second day

Assalamualaikum...

Hari ni ada kelas
Food,Society and Culture

the question is..
what is the core of culture?
banyak jawapan tadi...jawapan sebenar ialah
The core of culture is behavior.

kemudian,Dr kongsi 2 Quote

Food is our common ground,a universal experience
-James Beard

Cultivate money and you grow rich,cultivate mind and you raise culture
-Anonymous

Mungkin kita akan baca je kata2 ni...tp tadi...aku rasa mcm ter'block' je...bila pensyarah tanya maksud yg lebih mendalam.Aku x tau la..sebab terlalu takut ke,atau memang x tau nak jawap ape...
Kadang2  xtau nak fikir apa,nak jawap macam mana,apa jawapannya...
dan asyik2 kene tanya kenapa,macam mana kaitannya...

Salah satu soalan ialah,
Food has many facets

Jadi,soalannya,mcm mana dietitian nak relate statement di atas ketika nak bagi kaunseling pada pesakit..
mcm mana nak bagi pesakit tu ikut apa yang kita cadangkan pada mereka....

fikir punya fikir,then one of my friends said,
we should know their background....

Jadi hari ni,agak seronok sebenarnya...banyak bende baru belajar,dan Dr. selalu nak dengar pendapat kami,dan mungkin sebab Dr ialah penasihat akademik batch aku,so,mungkin dah biasa sikit dengan cara Dr.
cuma,masalahnya ialah diri aku sendiri...macam mana nak beradaptasi dengan keadaan ni...
mungkin orang kate,"ala ,awal2 memang mcm tu.."
tp ntahlah...dah 2 hari ada kelas bermula,aku dah mula rasa...
"mcm mana aku nak keluar dari 'zon selesa' aku selama ni???"-_-'
maksudnya,cara nak belajar dah lain,subjek2 lagi lain,soalan exam bentuk dah lain...nanti dinilai juga dah lain...
Pensyarah selalu tekankan tentang CRITICAL THINKING..
jadi,aku x tau macam mana nak mula...kat mana nak mula dulu...........apa yang perlu dilakukan dulu....
sebab aku rasa mcm banyak sangat....again....
hari ni konklusinya masih sama,

Apa yang dah aku belajar selama dua tahun yang lalu........?-_-'

roomate pon dah start study....
i should start now...
help me...

2 comments: