Tiada hadiah yg lebih berharga melainkan nasihat yang baik (^_^)

Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka - Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.




Friday, April 13, 2012

Carilah hatimu di 3 tempat

sumber
Assalamualaikum..

Dapat emel from Jemari Seni Sdn Bhd tentang Buletin April 2012..
ok...novel la tu..hehe

Kalau tidak kelapa puan,
Tidak puan kelapa bali;
Kalau tidak pada tuan,
Tidak tuan siapa lagi? 
-Kak Ajah [jemari seni]
^_^
apepon, nak promote novel ni..hahaa.. Kemilau Mutiara Raudhah , Saidatul Saffa :)

Alhamdulillah,berjaya siapkan lab report counseling.. lama aku buat..
x de idea-_-
aku cuba dengar balik dari voice recorder.. then, perlahan-lahan mula menaip..hehe

Masa  ni kitorang belajar mcm mane nak tahu client ni bersedia atau tidak untuk berubah.Nak tau kat mane tahap kesediaan client nak berubah.
So, bukanlah sesenang itu nak cakap tentang perubahan..hehe...kena faham, dan must close to the heartttt...:p
Pastu, kalo tengah dengar patient/client cakap ,kena dengar elok2, bagi respon yg bagus,positif, expresi muka yg comel menyenangkan hati apabila memandang. Selain tu, eye contact dengan client pon penting. Haaa.. cakap pasal eye contact, rasa nak menyorok bawah meja..hahahahaha

Belajar Nutrition Counseling ni bagi impak jugak kepada diri aku. Selalu aku kaitkan dengan kehidupan kita.Ye lah, cakap pasal counseling, sangat dekat dengan satu perkataaan, PERUBAHAN.
so, bila cakap soal ni, banyak yg boleh dikaitkan dalam hidup.

Mari kita fikirkan.

Kdg2 hati aku rasa diam je.Risau aku.Risau jika aku tak sedar, diri hanyut.
Aku pergi satu forum hari tu, bila di bacakan tentang pesan Imam Al-Ghazali,

Carilah hatimu di 3 tempat;
Temui hatimu sewaktu bangun membaca AL-QURAN.
Tetapi jika tidak kau temui, carilah hatimu ketika mengerjakan SOLAT.
Jika tidak kau temui juga, kau carilah hatimu ketika duduk tafakkur MENGINGATI MATI.
Jika kau tidak temui juga, maka berdoalah kepada Allah, pinta hati yang baru kerana hakikatnya pada ketika itu kau tidak mempunyai hati..

-Imam Al-Ghazali

terdiam aku...aku pon terfikir tentang ni...di mana aku sebenarnya......
Ya ALLAH..ampunkan dosa-dosa hamba-hambaMu..Amin..

No comments:

Post a Comment