Tiada hadiah yg lebih berharga melainkan nasihat yang baik (^_^)

Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka - Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.




Thursday, April 12, 2012

hadiah terindah

Assalamualaikum...

Alhamdulillah..berjaya menyiapkan satu kuiz [Obesity ], goal,plan menu, justification, recommendation.
harap kau belajar dan faham banyak perkara datul...

jom buat revision...

kalo jumpe plain obesity case, cara nak manage ialah weight reduction.
realistic wt loss
-aim 5%-10% reduction from baseline wt.
-0.5-1.0kg/week
-deficit 500-1000kcal/day

Pesanan untuk diri terutamanya....supaya menghargai sahabat..

Kadang2 kita x perasan kawan kat sebelah kita yang selalu berleter kat kita, nasihat itu ini ..yang selalu kita tak hirau,yang selalu kita marah balik, mereka tu la kawan2 yang setia ngan kita.
Susah,senang, kau buat salah,mereka tetap ada,menasihati dan masih ketawa,bersedih dengan kita.
Kadang2 jugak, aku rasa apa yang kawan2 cakap tu betul, tp sebab malas nak hirau, rasa ego, kita tolak tepi nasihat mereka. Akhirnya, mereka tetap ada di sisi.Setia menemani, ketawa,menangis,tetap di sisi.

Bagi aku,itulah kawan yang baik.

Dah tiba masanya aku rasa terpukul dengan gelagat kawan2 yang baik, kenapa? sebab aku terasa,aku pulak mcm mana terhadap kawan2 aku..mereka baik pada aku,tolong aku,sabar dengan aku,nasihat aku..
tapi aku mcm mana?
Sejak kebelakangan ini, aku belajar dari insan2 terhampirku. Mereka tunjukkan contoh yang baik untuk menjadi kawan yg baik.

Jika nasihat kawan kita tak nak terima sekalipun, berlapang dada lah. Simpanlah nasihat2 itu.
Kerana akan tiba satu masa mungkin kau memerlukan nasihat itu sebagai jawapan di persimpangan hidupmu.
Selalu aku ingatkan diri, nasihat itu hadiah terindah! ^_^

Semoga jadi kawan yang mengingatkan tentang akhirat....Amin..

No comments:

Post a Comment