Tiada hadiah yg lebih berharga melainkan nasihat yang baik (^_^)

Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka - Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.




Thursday, February 7, 2013

aku marah!aku marah...aku marah???

Assalamualaikum

Khamis (pagi)

Marah.Aku penat la:(
Hari ni aku marah,harini aku geram...tapi itu la..bila aku marah..nada aku selalunya tak tinggi
entah orang sedar ke tak aku marah..paling aku rasa sakit jugak,sebab aku selalu simpan...sakit..
tapi benda itu mcm dah sebati dengan aku..susah nak ubah..

macam pagi tadi,aku marah2,geram2,aku mogok kejap@_@
tapi 2,3 jam ja..lepas tu dah reda..
ayat skema aku " x pe lah,biar la...'-_-''
sebab aku rasa,x adil la aku nak marah lama2 sebab satu benda yang aku rasa x betul,
sedangkan setiap manusia biasa tu ada kelebihan dan kekurangan..
1 silap dia, tapi kita x sedar ke ada 1000 kebaikan yang dia penah buat kat kita...

kenapa aku x boleh nak tinggi suara on the spot..marah je balik..!!!!!!!!!!!!!!!!!?at least,orang tau aku tengah marah!
kenapa aku selalu kena datarkan suara..dan diam..dan jalan macam tu..tenangkan diri.............bila marah..
macam tadi..aku larikan diri....
tapi 2,3 jam je la..
kenapa aku masih boleh mesej,bagi icon smiley  lepas apa yg dah jadi,padahal aku hati aku yang sakit..~_~

kenapa lepas reda,aku boleh senyum,eh x senyum la..tp buat mcm apa2 tak berlaku..-_-'
kenapa?mcm tadi..penting sangat ke aku kena jaga hati orang lain?!!sedangkan hati sendiri pon orang boleh perkotak-katikkan..-_-'

kadang2 aku rasa aku senang je nak dibuli..senang orang nak kenakan..senang hati dikotak-katikkan..sebab apa?sebab aku yang selalu mengalah..............

dan orang boleh tanya,"sapa suruh kau yang mengalah?biarlah orang lain.."
dan apa jawapan aku?"keadaan sekeliling yang sebabkan aku kena mengalah,sebab nak selamatkan keadaan,nak jaga hati pihak ke 4,5,6,7''
dan orang boleh tanya aku" sapa suruh kau buat semua tu?sape suruh kau jaga hati banyak pihak?"
dan apa jawapan aku?"......................................................''

dah banyak contoh yang berlaku,masa aku praktikal dulu dan sekarang...aku dapat rasa sangat,hati aku sakit,marah,geram,bila ada orang mementingkan diri sendiri dalam keadaan yang kita sepatutnya bertolak ansur...
memang kita perlu pentingkan diri sendiri,sebab dengan rasa itu, kita akan menjaga diri..
tapi..mementingkan diri di saat kawan mengharapkan pertolongan,di saat kawan mengharapkan persefahaman,itu sangat menyakitkan..
mementingkan diri sehingga menyebabkan orang lain rasa terguris,sedangkan kita rasa bahagia,itu sangat menyakitkan...

manusia biasa mana yang sempurna..kejadian hari ni,peringatan pada aku juga..
sebab aku sendiri banyak buat salah, tanpa sedar,mungkin ada hati yang terluka dengan sikap aku,perbuatan aku...


masa,balik tadi,aku mengeluh..aku dah lama x mengeluh macam tadi..tapi tadi aku buat..teruk betul aku:(


sebenarnya aku  tak tau la..aku perlukan orang nak bagitau aku sesuatu..
macam sikap aku ni bagus tak untuk jangka panjang..contoh bila dah kawin ke..mcm tu..
aku sendiri pon pening..kadang2 aku rasa sikap aku ni memakan diri jugak..
tapi tolong lah aku...beritahuku apa sebenarnya perlu aku perbaiki....

Pengajaran hari ini:

muhasabah,again and again..

1. Orang yang cepat marah dan cepat reda kemarahannya
2. Orang yang lambat marah dan lambat reda kemarahannya
3. Orang yang lambat marah dan cepat reda kemarahannya
4. Orang yang cepat marah dan lambat pula reda kemarahannya

"Kecantikan Islam dalam marah ialah apabila kira dapat mengurus sifat marah dengan cara hikmah dan bijaksana"

"Mengurus kemarahan: sedia menerima kekurangan orang lain dan memaafkan kesilapan orang lain, hati kita akan tenang dan bahagia."
-Usrahrasahati
Astagfirullahalzim...


No comments:

Post a Comment