Tiada hadiah yg lebih berharga melainkan nasihat yang baik (^_^)

Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka - Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.




Monday, October 8, 2012

My butterflies are in formation. Time to roll!

Assalamualaikum

There’s an old saying that goes something like, “It’s ok to have butterflies in your stomach however to be effective you have to get them to fly in formation.”
My butterflies are in formation.  Time to roll!

Tinggal beberapa minggu lagi aku sebelum aku menamatkan praktikal di Hospital Umum Sarawak.
Tadi,aku ada 3 case yg aku handle. Petang tadi,pergi Surgical Ward. Jadi,dietitian B minta aku clerk case dulu,buat assessment. Since patient is diagnosed with Gastric cancer, dietitian ingatkan untuk check weight history,and any risk of refeeding syndrome. Sbb dietitian B kata, maybe patient jugak dah lama x makan.Maksudnya poor oral intake.

So,aku pon naik la wad surgical. Jadi, pertama sekali. Ingat cakap Dietitian S..hehe
tengok nama patient betul2. Haha..aku xnak jadi mcm dulu,salah clerk case,the whole case salah..adoii...bila dietitian L tegur,baru aku perasan, yang aku dah salah clerk-_-.
Aku pon check nama patient dan bed patient. Ok,betul!^^

Kedua, ingat kata dietitian B,bila bukak case note (ni mcm fail la) tengok kat patient history.
Kat situ,ada cerita pasal patient. Kenapa dia masuk hospital,tinggal ngan sape,merokok ke tidak. Patient ada penyakit lagi ke tidak,mcm Diabetes,Hypertension atau lain2 penyakit.

Kemudian, bukak the latest documentation. Hehe..yang ni baca betul2,apa Dr tulis, apa Nurse tulis.
Selepas itu,check biochemical data. Sodium,Pottasium,Urea,Albumin,Total Protein dan sebagainya.
Kalo tinggi kenapa?kalo rendah kenapa?emm...dan cuba kaitkan dengan assessment sebentar lagi.

Lepas tu, bukak mulut..kena bercakap dengan patient dan ahli keluarganya jika ada. Macam satu kes tadi,ramai betul nak bercakap,nak cerita kat aku..hahaha..aku x tau nak fokus yang mana satu.
Dalam masa kita patient/ahli keluarga cerita2 kat kita,then
 buat pemerhatian.
Tengok betul2 patient.Tenung patient..hahaa..x delah.. Tengok betul2. Kurus sangat ke,ada muscle wasting ke,mata dia warna ape,ada kembang kat kaki ke,tangan kering ke,dan lain2.

Macam satu case tadi,pt ada gastric cancer. Untuk mencanggihkan lagi nama disease ni, Adenocarcinoma.  Hehe..
 So,bila assesment dilakukan,ternyata
in the past 2 months, pt has poor orale intake. Betul la yang dinyatakan dietitian B sebelum aku naik.Terer kan dietitian?^^

So patient only tolerate with Nestum 3 in 1 + Ensure 2scps in 100ml Water,3 x /day.
Patient also claimed always feel nauseated.
Dan pt ni losing weight from around 45kg-38kg in 2 months.

Actually pt ni baru admit yesterday, so until this morning, pt is NPO. 
tp masa aku jumpe tadi,dia ada minum jugak la.


 The Doctor plan is to reinsert Nasogastric tube if still poor oral intake.

So,after buat assessment,aku pon turun la pergi klinik diet. Nak present kat dietitian B. Kata dietitian lain,cepatnya buat assesment. Then,bila present kat dietitian yang handle surgical ward
ternyata,dari segi assessment,maksudnya nak dapatkan releven information from the case note,pada pandangan aku,aku masih gagal.

Sebab aku x berjaya nak relate, Dr plan,dengan apa yang aku kena plan.
Contohnya, is it ok to continue feeding?it there any risk of pain,or bledding or anything to patient?
emm..something like that la...
But, in term of plan for energy and protein requirement,yang tu aku lulus hari ni..hahaa
So,since patient is underweight, thus, use BMI=19 to estimate the Ideal Body Weight.
and then,to calculate energy requirement, use 35 Kcal, because my intention is for weight gain.
 And for protein requirement,use 1.5g.

So,for this patient, I plan to provide Enercal Plus and Myotein.

Kesimpulannya, bila ikut dietitian B naik wad surgical,wah2..aku rasa mcm jadi student medik plak..hahaha
nak tahu banyak perkara jugak..Sebenarnya aku pon x tau,kenapa aku agak berdebar dan nervous kalo dengan dietitian B..hehe..kdg2 aku rasa bergetar jugak suara aku..hahaa^^
Learning process.
But I'm trying so hard to focus and keep the butterfly in formation. :)

Monarch butterflies

Get those butterflies in formation!

*Hari ni ramai betul tanya aku ni student medik ke?
bukan..saya student dietetik. Sungguh,white coat putih yang aku pakai ni..punya banyak tafsiran di mata manusia..^^

Sometimes a White Coat Isn’t Just a White Coat...






No comments:

Post a Comment