Tiada hadiah yg lebih berharga melainkan nasihat yang baik (^_^)

Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka - Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.




Thursday, March 31, 2011

Last topic

Assalamualaikum..

Last topic:
The Research Process

Dr said:
1."Attitude is not corrected along your learning process.."
2."Without labelling,no meaning.."

3."Prepare and cook,Cook data.."
4."FOOD RESEARCH IS VERY INTERESTING.."
5."As a dietetic student or a dietitian to be......"

Datol said:(dalam hati je:p)
1."Bacalah journal"
2."tu arr,aku pon perasan bila tengok gambar2 senior,kitorang memang x de label pon sample makanan sebelum amik gambar-_-' "
3."buat betol2 memasak dan report"
4."research?mcm mana ye?"
5."dietitian?banyak bende pulak yg aku fikir,betol ke aku ni nk jd dietitian?result aku?kesihatan aku?"-_-'

aku rasa nk berhenti berblog buat seketika...
ntahla...banyak bende yg aku fikirkan..
sampai kadang2,x tau nk explain mcm mane...
ya..x tau nk cakap kat sape...
emm..sebenarnya blog satu tempat aku nk kongsi masalah,or cerita apa2..sape kenal aku,aku bukanlah seorang yg senang nk meluahkan sesuatu...aku pasif,pendiam..kehilangan insan yang teramat aku sayang,banyak membawa perubahan dalam hidup aku,hidup sebagai seorang perempuan dikelilingi ramai lelaki,berdikari sejak kecil,emm..banyak bawa perubahan..perubahan yg terlalu besar hikmahnya..aku jadi geram bila orang tinggi suara ngan mak..-_-'sebab kehilangan emak amat memedihkan...
Mengatakan aku baik?emm,aku manusia  penuh kesilapan...dalam keluarga aku,lepas dapat mak baru,adik baru,x semuanya senang untuk ditempuh,terlalu banyak cerita,terlalu banyak aku memendam perasaan,puas air mata jatuh.hingga kini,tp aku yakin,adik akan berubah...ntahlah...setiap orang ada hala tuju dan cerita hidup masing2..melihat aku sebagai terlalu negatif tentang cinta..emm..hehe,.x de lah,sebenarnya aku pun dah penah lalui semua tu,perasaan disayangi dan menyayangi,sehingga aku melepaskan kerana nk lihat dia berjaya dalam study,kemudian,dalam nekad aku,aku tetap simpan harapan,tp sayang,setia aku ntah x berbalas bila tahu cerita itu,sedih..tp,lepas tu,baru aku faham,selama itu,aku hampir tersalah langkah...aku bukan melihat yg negatif je,cinta tu fitrah,aku pon jatuh cinta...jadi..emm..cukuplah...biarlah semua orang pikir sendiri...tp aku yakin dengan jalan aku...dan aku akan teruskan memberitahu jika ia benar...
melihat orang marah2 ,kutuk sana,kutuk sini masa pilihanraya kampus,kdg2 geram,kdg2 tersnyum..kerana semua tu dah aku lihat..abang aku yg sulung pon dulu  team debat, MPP,selalu bila balik rumah,ade je topik yg akan dibahaskan ngan abah,cerita dia kat U,tapi,satu hari,dia panggil aku,dia tunjukkan piala2 dia,dia cerita yg dia menang tanpa bertanding...tp ntah kenapa hari tu..semuanya mcm berubah,kerana dia seolah-olah lupa tentang semua keseronokan itu,yang diberitahu aku IMAN dan TAQWA..aku agak terkejut...mcm mana dia yg dulunya,memang suka dengan semua ni,tp akhirnya mengundur diri....kerana mungkin dia dah jumpe apa yg dia nk dalam hidup....
betol kata abah,"bila bg wan balik nanti,lain pulak pandangan dia"
itulah kita remaja....proses pembelajaran...kita akan buat salah,x boleh dikritik,senang nak marah...sebab kita rasa kita betol..emm..hehe..mcm tu la aku pon..kdg2 rasa aku betol...tp salah...syukur,abah selalu nasihat..dan terlalu tabah dan sabar dalam menasihati kami...
mungkin sebab tu aku pon jd mcm ni..suka nk nasihat...emm..tanpa aku sedar,mungkin aku x diperlukan pon..
Melihat aku berpakaian,emm....aku bukan begini dulu,serious,tp hidup di matrik........
pernah aku rasa,"macam mana kalo aku x sempat nk beritahu kat dia?"
mcm mana kalo ALLAH cabut nyawa aku saat aku x buat apa2 nk bantu agama ALLAH?
apa aku nk jawap?-_-' "
tp mungkin aku salah..cara aku,mungkin x betol..bak kata sahabat,baikilah penulisan..emm..^_^,thanks friend

Aku pernah terbaca dalam blog seseorang...dan aku berterima kasih atas penulisan dia..kerana..


"tapi..
aku selalu pikir macam ni..
sempat ke kite untuk menghadapi semua itu??
hari akhir zaman sudah hampir..
entah2 hari jumaat minggu ni, atau minggu depan, atau minggu berikutnya..
mungkin ia akan tiba sebelum aku sempat graduate,
mungkin sebelum sempat aku bekerja..
mungkin sebelum sempat aku balas jasa kedua ibu bapa..

bile fikirkan..
takutnya..
aku masih tak prepare..
ilmu agama masih terlalu cetek..
utk menghadapi hari kiamat??
mmg masih tak bersedia..
tapi aku tahu yang kite sepatutnye kne pikir macam ni..
"Bekerjalah kamu untuk duniamu seakan kamu hidup selamanya, dan bekerjalah kamu untuk akhiratmu seakan kamu mati esok hari"




tibe2 aku teringat something yang akak lab pernah cakap..
" orang yang ade masalah dengan masa, selalunya ada masalah dengan solat jugak."
                                                                                                                  -crenarchaeota


betol2 terkesan pada diri aku..


ok,sekian sahaja untuk kali ini..hehe..panjang pulak kan...
ape pon..jangan salah faham tentang aku...:)
aku hanya menyampai,mungkin ada yg suka dan juga tidak suka...
dan aku terima semuanya..:)
MUKADDIMAH CINTAKU




:aku perlu muhasabah diri:


Sesungguhnya kita milik Allah dan kepada-Nya kita kembali.”



p/s:Hidup kita mungkin berbeza.Tetapi manusia yang dapat menerima dan memahami perbezaan itu,akan lebih memahami kehidupan.Ini kata2 pensyarah aku masa belajar subjek kemahiran komunikasi dulu..
Sayu.Kadang2 aku asyik berfikir dan simpan dalam hati..

Tuesday, March 29, 2011

berhenti

Assalamualaikum..

hari ni rasa macam nk menangis...
ntahlah...
:(
dan rasa ingin berhenti.....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

moga aku tabah..

Monday, March 28, 2011

Semoga tabah dan sabar selalu..

Assalamualaikum..

Tadi aku pergi PKU(pusat kesihatan universiti)
nak amik vaksin Hepatitis B
tapi x dapat :(
kena tunggu next sem,bulan 9..
sebab yg ni dah suntikan dos ke-3

Hepatitis A: RM 84
Hepatitis B: RM 23
Hep A dan Hep B: RM 80
Chiken pox:RM 67
MMR: RM 24
HPV:RM 145

lepas tu aku pergi bank kejap...pastu jalan2...
ada jual buku..tengok2 kejap...kemudian,aku singgah jap nak beli makanan
terdengar lah nasihat seorang insan..

"Kalau nak jadi orang cemerlang,kena fokus dengan apa yang nak dicapai."

Moga ALLAH permudahkan segalanya..InsyaALLAH...

Ya ALLAH,bantulah dia,permudahkan urusan dia,sesungguhnya dia insan yang amat baik kepadaku.
Ya ALLAH,bila dia rasa lemah,kuatkanlah,bila dia rasa sedih,gembirakanlah dia..
sesungguhnya dia berusaha dan terus berusaha Ya ALLAH..
Ya ALLAH,permudahkan jalan hidupnya,permudahkan urusan hidupnya..
Amin...


What can you do when your good isn't good enough?
When all that you touch tumbles down?
'Cause my best intentions keep making a mess of things
I just wanna fix it somehow


But how many it times will it take?
Oh, how many times will it take for me?
To get it right

Semoga tabah dan sabar selalu buddy
Amin..


Sunday, March 27, 2011

hari ini aku gembira^_^

Assalamualaikum..


hari ini aku rasa gembira,dapat masuk kedai buku,jumpe handphone yg menarik,dan siap satu kerja ICT  ^_^ Alhamdulillah..


Sabtu
^_^
hehe..tadi aku jalan2 ngan housemate pergi The Mines..
huyoo...aku heran..,memang tengah banyak SALE ke sekarang ni??haha
tapi aku x terpengaruh la,nak membeli belah semua ni..hihi
beli yang penting je..:p
emm...aku masuk kedai buku,mcm biasa...aku memang suka masuk kedai buku..
aku pon x tau kenapa..bukan aku beli pon,tp ntah suka je dikelilingi banyak buku...^_^
emm,teman housemate aku dia nk cari handset...
aku sangat berkenan dengan satu handphone ni...teka ape???jeng..jeng..jeng...:p


Xperia™ X8


                    



wahh..aku suka tengok yang warna biru....mentang2 minat warna biru...hahaha^_^
tapi x beli la..tengok je...sayang pulak nk tukar handset...masa matrik lagi tu..hehe


malam ni,kitorang satu rumah buat study group untuk subject ICT..hihihi..buat assignment la...
ini la hasilnya....
HTML,kena buat webpage
yang ni asas je^_~
pening la buat ni...
sebenarnye ade je software untuk buat webpage,tapi kami kena belajar buat yang manual...



=>MY SELF
korang nk buat jugak tak??hehe
layari laman web ini: www.w3schools.com





"Dan ketika Tuhanmu memaklumkan: 'Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih'." (Q.s. Ibrahim: 7)

Saturday, March 26, 2011

nonreactive

Assalamualaikum..


Nonreactive
Alhamdulillah


Tapi kata Dr,aku kena ambil vaksin
kalau 1 set,3 dos
aku agak terkejut bila tau tahap antibody aku-_-'
antibody juga pandai lemah...
3 tahun sekali kena check balik..
apa lagi,fikiran terus ingat kat rumah..
mcm2 aku tanya Dr..
kemudian aku balik...
aku bukak uSPOT


KEMPEN SUNTIKAN IMUNISASI DOS KE -3 2010/2011, PUSAT KESIHATAN UNIVERSITI, UPM
TARIKH  : 28 MAC 2011 SEHINGGA 1 APRIL 2011
TEMPAT : FOYER PUSAT KESIHATAN UNIVERSITI, UPM
MASA    : 9.00 PAGI SEHINGGA 4.30 PETANG
VAKSIN  : HEP A
              HEP B
              TWINRIX (HEP A + HEP B)
              CHICKEN POX
              MMR
              CERVARIX
              TYPHOID
 

SILA HUBUNGI SR. MAIMUNAH/SR. KAMARIAH DI TALIAN 03-89467345
tadi,aku tepon abah..cerita la semuanya..
pastu,cerita lg..
''abah,kak teh tak leh nk angkat sangat la subjek diet,
tapi kalo psikologi,ok pulak........."
talian putus....
kredit tinggal 30sen
maybe aku kena guna nombor digi jugak..hehe

akupon x tau kenapa tetiba berdebar...

Friday, March 25, 2011

MANJA RASA

Assalamualaikum...

hari ini hari Jumaat...
dan kelas epidemiology x de..
Dr.Nasir pergi  nutrition conference
tadi kan..roomateku Sarah ni asyik sebut nk pergi SEOUL GARDEN je..>.<..
bukan kat korea ok...dekat je..dekat mane??emm...jap,,
haaa..IOI mall
haha..ni semua sebab tengok senior pergi sana la tu....:p
bila tengok gambar2 dorang makan tu..sebenarnya teringat kat kawan2 matrik,H5T35 dulu...rindu..
kitorang ramai2 makan kat MANJA RASA RESTAURANT..
best!!...banyak makanan...masak sendiri...pening aku nk pilih,,semua aku nk makan..haha
last2 kenyang...Alhamdulillah...
tp sekrang,dah lama x makan mcm tu..emm..rindu la pulak....















 MANJA RASA ^_^


===>A bufet cost RM 20 per person. Eat all you can, just don't vomit in the end. Manja Rasa serves plenty of seafood on their restaurant, and some meat and chicken too.
hehe...sekarang...rindu nak makan lagi...






Tuesday, March 22, 2011

4 hari lagi

Assalamualaikum...

Tadi aku dah pergi buat blood test untuk hepatitis B
tapi untuk dapatkan vaksin,x dapat...
banyak kot,amik darah aku-_-'
aku x leh bayang mcm mane orang derma darah..lagi banyak darah diambil..

jadi..keputusannya....-_-'

HEPATITIS B
Apa?
Hepatitis B adalah penyakit serius yang disebabkan oleh virus Hepatitis B yang menyerang hati dan boleh berjangkit kepada orang lain.


Anda perlu tahu HEPATITIS B TIDAK BOLEH berjangkit melalui

  • Berkongsi makanan, pinggan mangkuk atau peralatan
  • Berpegangan tangan
  • Berpelukan atau berciuman
  • Berkongsi tandas
  • Bersin atau batuk

Jika anda didapati POSITIF untuk HEPATITIS B,ketahuilah cara mengelakkannya dari disebarkan kepada orang lain.

  • Jangan dermakan darah dan organ.
  • Jangan berkongsi jarum suntikan untuk menyuntik dadah.
  • Jangan berkongsi peralatan bercukur,ketip kuku,berus gigi atau barangan peribadi lain.
  • Maklumkan kepada pasangan tentang status Hepatitis B anda.Galakkan mereka melakukan ujian dan mendapatkan vaksinasi.
  • Jangan biarkan darah anda menyentuh orang lain.
  • Amalkan hubungan seks sihat.Gunakan kondom.

Jika tidak dirawat,HEPATITIS B boleh menyebabkan

  • Cirrhosis hati
  • Kanser hati

Kini aku dah tahu,apa yang perlu dilakukan,apa yang perlu dielakkan.Walaupun aku dah tahu,tapi tetap aku tak dapat memberitahu ibu tentang ini.
Aku tidak mungkin dapat melihat wajah ibuku lagi,kerana ibu telah pergi selamanya,tetapi aku ingin membesar dengan memberi manfaat kepada orang lain,membantu dengan sedaya mungkin,memberi sebanyak mungkin,agar insan lain dapat hidup gembira dengan ibunya yang tersayang.
Ambil berat tentang kesihatan anda.^_^


keputusannya : 4 hari lagi...

Ya ALLAH,sesungguhnya Engkau mengetahui yang terbaik buatku,
Dan yg akan terjadi, andai tak sama dgn kehendak hati, insyaAllah redha dengan ketetapan Illahi.

Monday, March 21, 2011

PANCAKE^_^(ada aiskrim)

Assalamualaikum..

Isnin sudah..hehe
hari sabtu ngan ahad aku buat 'lawatan' ke PKU(pusat kesihatan universiti)
sabtu tu aku pergi waktu petang,tutup sudah...
tadi pagi dengan semangatnya aku datang pagi-pagi...tp
kene datang hari bekerja pulak...
isnin aku free x?haa..petang...
tiba2 aku berdebar tak tentu pasal...-_-'

emm...tadi kawan aku mitak  tolong bg resepi wat lempeng or pancake,nak buat breakfast..
aku pon flash back "pernahke masak lempeng kat lab?";p
akhirnya....aku pun cari tempat biasa...
jeng..jeng..jeng...^_^



Dan yg akan terjadi, andai tak sama dgn kehendak hati, insyaAllah redha dengan ketetapan Illahi.

Sunday, March 20, 2011

.."Ketika dia berkata kepada sahabatnya لا تحزن إن الله معنا "Jangan bersedih, sesungguhnya Allah bersama kita"

Assalamualaikum...

video

Apabila kita asyik termenung
memikirkan nasib diri di sini...
merenung jauh mereka di sana 
hidup penuh keseronokan dan kegembiraan...
namun, kita masih tak sedar tentang hakikat 

erti kebahagiaan yang sebenarnya...
Ramai orang...
tersalah sangka tentang maksud 
ketenangan dalam hidupnya
selalu orang mengaitkan ketenangan itu
dengan faktor harta...
dengan faktor kekayaan...
Walaupun itu boleh jadi penyumbang
tetapi itu bukan segala-galanya
Betapa ramai orang yang berada dalam rumah yang besar
tidur di atas katil yang empuk
tetapi dia tidak lebih enak ataupun lenanya tidak nyenyak
Bahkan ada orang yang tidur di pondok buruk
kadang-kadang dia lebih lena dari kita
Ada orang yang berada di hadapannya hidangan yang hebat
lauk-pauk yang bagus
tetapi lidahnya tidak enak
lebih enak lagi orang yang makan kadang-kadang dengan
satu dua mata lauk...
tetapi dia lebih sedap dan selesa makannya
Kata Hamka: "lihatlah bagaimana Allah membahagi-bahagikan nikmat"
Semua orang sangka kalau orang itu ada rumah besar 
ada makanan yang sedap
tentulah hidupnya bahagia dan tenang
Belum tentu!

[Tiada siapa mampu menghalang ketetapan Allah]
Jika Allah hendak memnberikan kebahagiaan kepada seseorang
Dia tidak boleh ditahan oleh apa-apa tangan sekalipun
Jika Allah menghalang kebahagiaan kepada seseorang
Dia tidak boleh dihulur oleh apa-apa tangan sekalipun
Jika Allah uruskan urusan kita
dan Allah tidak serahkan diri kita kepada kita
walaupun sekelip mata
dunia boleh berbuat apa-apa
tetapi mereka tidak boleh mencabar kebesaran kerajaan Allah
Jika Allah mengatur untuk kita apa yang orang sangka tewas
kita akan melihat kemenangan dari sisi Allah
Apa yang orang rasa rugi
Allah akan berikan keuntungan yang mana
jalan-jalan manusia tak sangka
tetapi Allah boleh mewujudkan keajaiban dalam kehidupan
[Apabila kita asyik mengeluh setiap kali ditimpa musibah...]
Tuan-tuan tengoklah dunia ni
kadang-kadang tuan-tuan
manusia dia hilang suatu benda ini daripada dunia
kadang-kadang macam dia hilang segala-galanya
saya nak sebut tuan-tuan
berapa banyak dalam hidup tuan-tuan telah melalui keperitan hidup?
Cuba ingat!
Ketika kita kena keperitan,
kita rasa kita tidak dapat keluar daripadanya
Tapi hari ini Allah telah keluarkan kita berada dalam keadaan yang baik
Ketika kita ditimpa musibah tertentu
Kita kata: "habislah aku kali ni"
tapi usia kita telah berjalan
Kita masih lagi hidup dan makan dan menikmati kurniaan Tuhan ini
Ketika kita kata: "Ya Allah... tolonglah aku,
Ya Allah... tolonglah aku, aku susah ya Allah"
hari ni kita pun telah lupa akan perkataan itu
dan kita lupa kadang-kadang untuk bersyukur
di atas pelbagai ranjang hidup yang telah Allah keluarkan kita daripadanya
Orang-orang yang diberitahu kepada mereka
"Nun, orang ramai sedang berkumpul untuk ambil tindakan kepada kau"
"Nun, orang nak ambil tindakan kepada hang"
"Nun, orang nak ambil tindakan kepada kau"
"Nun, ada orang nak bertindak kepada kau"
Kata Allah: "iman dia tambah"
Bukan kita kata: "pasal apalah Allah benci aku? Apalah dosa aku?"
Tidak, tidak!
Kata Quran: "iman mereka bertambah"
Mereka kata: حسبنا الله ونعم الوكيل"
"Cukuplah bagi kami, Allah...
Dialah sebaik-sebaik tempat diserahkan urusan"
(آل عمران: 173)
[Pengalaman sering mematangkan kita]

Siapa yang tidak melaluinya tidak akan memahami maksudnya
Orang-orang yang pernah hidup dan bertawakkal
dia akan mengetahui tentang keajaiban bertawakkal 
Bila hati insan bulat kepada Ya Rabb
إني فَوَّضْتُ هذا الأمر إليك

Ya Allah... aku serahkan urusan ini kepadaMu ya Allah 
[Kita sering lupa, kita masih punya kehidupan di akhirat]
Apabila insan melihat dunia daripada dimensi akhirat
dia akan merasakan dunia ini sangat kecil 
kehidupan ini sangat luas
Nabi sebut di dalam hadis yang diriwayatkan oleh imam Muslim
Allah bawa pada hari akhirat, manusia yang paling derita dalam dunia ini
Saya tak tahu manusia paling derita di dalam dunia ini
Allah ambil dia, Allah masukkan dia ke dalam syurga 
Dia dimasukkan, dicelupkan masuk ke dalam syurga
kemudian dia dikeluarkan lalu ditanyanya:
"Wahai fulan, adakah kau pernah rasa derita dalam hidup?"
Dia kata: "tak! Aku tak pernah derita pun dalam hidup ini"
Hanya kerana masuk sekelip mata di dalam syurga, lupa cerita derita
Allah ambil manusia yang paling nikmat dalam dunia ini
Segala yang nikmat, Allah masukkan dia secelup sahaja ke dalam neraka
lalu dikeluarkan dia
"Pernahkah kau merasai nikmat dalam hidup ini?"
Dia kata: "tak! aku tak pernah ada nikmat pun dalam hidup ini"
Hanya dengan satu celupan sahaja ke dalam neraka
Manusia lupa segala kisah nikmat dalam hidupnya
[Masihkah kita teringat akan nikmat yang Allah berikan selama ini?]
Kita selalu nak bersyukur kalau kita diberi benda baru
dan kita lupa bahawasanya apa yang ada pada kita ini suatu nikmat yang besar
Satu hamba Allah
yang patah kakinya
yang dia tidak pernah pun sebut
dulu barangkali tak pernah teringat tentang nikmat kaki yang setiap hari dia pijak
Tapi apabila satu hari dia sakit kaki
Dia kata: "Ya Allah... bagilah balik kaki aku, sembuhkanlah balik"
Dia tahu besarnya nikmat kaki, nikmat tangan, nikmat sihat
Kata Hamka: "Yang ada ini sudah harapan kita"
Yang kita ada ini harapan kita
Tetapi insan...
bukan salah untuk kita mengharapkan yang belum ada
tetapi jangan lupa yang telah ada
[Bersyukurlah wahai diri ini...]

Sebab itu sebahagian para sarjana menyebut
Syukur kadang kala makamnya lebih tinggi daripada sabar
Ramai orang terpaksa sabar
tapi belum tentu orang yang dapat nikmat itu bersyukur
Bila dia susah nak kata apa?
"Sabar je la, nak buat apa?"
Tapi untuk jadikan orang yang memiliki harta seperti tuan-tuan
syukur di atas nikmat
اللهم ما أصبح بي من نعمة أو بأحد من خلق

فمنك وحدك لا شريك لك فلك الحمد ولك الشكر

"Ya Allah... apa saja yang aku alami
daripada nikmatMu, daripada kurniaan daripada sesiapa di kalangan hambaMu
tidak ada daripada sesiapa melainkan daripada Engkau wahai Tuhan
bagi Engkaulah pujian, bagi Engkaulah kesyukuran.
Subhanallah...!
Insan, jika dia nak bersyukur kepada Allah, tak terdaya
وإن تعدوا نعمة الله لا تحصوها : إبراهيم: 34
Jika kamu hendak menghitung nikmat Allah, kamu tak mampu
Tuan-tuan... bila kita melihat hidup ini secara keseluruhan
kita akan rasa ma syaa Allah hidup ini
apa yang Allah kurniakan kepada kita
lebih dari harapan kita sebenarnya
Kalau tuan-tuan ingat daripada hari tuan-tuan dilahirkan
tempat tuan-tuan dilahirkan
rumah tuan-tuan dilahirkan
sehingga tempat tuan-tuan ada pada hari ini
Ma syaa Allah...!
Tak dapat nak diucapkan berapa kali nak sebut pun tak mampu
[Firman Allah yang bermaksud:]
"Ketika orang-orang yang kafir itu mengeluarkan dia
ketika dia salah seorang dari dua, dia dan Abu Bakar
yakni Nabi dan Abu Bakar
Ketika mereka berada di dalam gua (sewaktu peristiwa hijrah)

Ketika dia berkata kepada sahabatnya
لا تحزن إن الله معنا
"Jangan bersedih, sesungguhnya Allah bersama kita"
(التوبة: 40)