Tiada hadiah yg lebih berharga melainkan nasihat yang baik (^_^)

Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka - Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.




Sunday, January 26, 2014

pediatric ward

Assalamualaikum..

Sedar tak sedar, rupanya junior Dietetik pun dah mula praktikal foodservice.
Dah nak habis dah tu..
Aku suka dunia degree,cuma bila teringat timbunan assignment..@_@
hehe..penat ooo..
***********************************************************************
Baru-baru, dengar-dengar PPUM tengah ada audit. Kawan saya seorang nurse kat sana,juga tak ketinggalan dengan kesibukan audit.  Hehe,x ada apa pun. Cuma teringat masa praktikal dulu.
Hahaha..aku dan rakan-rakanku sibuk tengah cari case study nak present,minggu last praktikal nanti.
Bertambah kalut bila audit ada. Kalut bukan apa, sebab x jumpa case nak present lagi. Haha..nak naik ward pon tak boleh sesuka hati. Semua kena hati-hati.
Bertambah ribut,bila dapat call dari lecturer kemungkinan kami kena balik UPM masa audit.
Memang kitorang tengah pening kepala masa tu.

Tersenyum bila ingat balik..:)

PEDIATRIC!

Masa praktikal kat sana kat PPUM..selalu dapat assignment peadiatric.
Kami akan duduk bersama dietitian Pn H di bilik dan bukak buku.
Banyak benda baru yang kami belajar. Dari basic things hingga yang complicated. :)
Kadang-kadang aku rasa,wahhh,,sejauh macam ni aku belajar.

Penah satu ketika, saya dan kawan ikut dietitian naik ward pead. Oh,dengan Mr H.
Duduklah kami dengan satu case pead.
Masa tu,first time kena kira terlampau specific termasuk segala vitamin yang ada dalam susu.
Wahhh..sebegini jauh kena kira untuk patient ni.
Oh.aku masih ingat case tu. Patient Nutirion diagnosis was unintentional weight gain!
Ya,sebab tu lama nak mengira,tak nak bagi terlebih kalori.
Itulah pengalaman yang tak dapat dilupakan. :)

Pada satu hari jugak,kami sekali lagi di ward pead. Kali ni bersama Cik H.
Masa ni ada ward round. Semua yang terlibat berkumpul kat bilik meeting.Lepas tu ramai la Doktor dalam tu,termasuk nurse dan dietitian.
Dietitian siap pesan suruh kami bertiga berdiri! Kitorang pun berdirilah kat belakang.
Tiba-tiba,masuk seorang nurse. Dia pun dengan baik hati pelawa kami duduk.
Tapi disebabkan takut,kitorang pon berdiri lah sampai habis discussion tu! hahaha..lenguh kaki!:p

Masa tutorial class lagi cuak!:p
Ada satu soalan dari Cik H, "kenapa kadang-kadang kalau blood pressure baby tinggi, tak semestinya ada problem?"
Masa tu, memang nervous la,tak dapat jawap.Tapi,bila dapat tau jawapan..emm..rasa nak ketuk2 kepala sebab x dapat jawap!hahaa

Bercakap tentang peadiatric, teringat masa awal-awal praktikal di Hosp Umum Sarawak. Teruja oo dapat masuk PICU.
Masa tu saya budak baru belajar..hehe. So,dietitian pun bawa masuk PICU dan suh kira kalori.
Saya pun duduklah,nak ambil susu dalam almari. Sambil duduk,saya tengok info dibelakang tin susu tu. Tiba-tiba,dietitian Mdm L datang jugak,duduk sekali ngan saya. Ajar saya satu persatu. Oh!saya terharu masa tu..^_^
"If you walk,I will walk with you.."

Ada satu ketika pula masa di Sarawak, saya bersama-sama Mdm J ke pead ward. Saya masih ingat,patient ni ada masalah constipation. Jadi,saya dengarlah Mdm J bagi intervention.
Wahhhh..saya rasa sangat wahh!!..begitu mendalam ya.Siap bagi senarai high fiber food dekat market!
Masa tu saya sedar, bukan sekadar kira kalori, tapi kena bagi alternatif! :)

Masa special unit pulak di HRPZ 2,Kelantan, ada minggu yang saya bersama Pn L untuk minggu pead.
Di sini pun pengalaman menarik. Masa tu,saya berpeluang masuk NICU. Baby tu baru je umur beberapa hari.Tapi baby tu sakit.
Saya memang dah cuak dah la kan sebab tak tau nak buat apa. Lepas tu, saya tengok la dietitian Pn L handle.Dari cara assessment, kira,sampai intervention, Wahhh..rasa memang wah!!.

Hehe,konklusinya,belajar pasal peadiatric memang akan rasa wahh!!!hehe
Kagum dengan mereka,dietitian-dietitian ini. Terbaik!

No comments:

Post a Comment