Tiada hadiah yg lebih berharga melainkan nasihat yang baik (^_^)

Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka - Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.




Sunday, December 26, 2010

pesan abah tentang GURU

Assalamualaikum

Apa khabar semua?:D..Harap sihat semuanya.Tinggal beberapa hari lagi cuti kan?Semester baru akan bermula....


Firman ALLAH SWT yang bermaksud:

"Sesungguhnya orang yang takut kepada ALLAH di kalangan hamba-hambaNya ialah ulama(orang-orang yang berilmu).

Surah Fatir:28

Guru ialah orang2 yang berilmu yang menyampaikan ilmunya kepada orang lain.

Abah ada berpesan: Jangan ‘menjawab’ dengan cikgu.

Menjawab dengan tidak matang.

Terus fikiran aku melayang kembali ke zaman sekolah menengah.Ketika itu,aku berada di tingkatan 5.Semuanya berjalan dengan baik dan semangat belajar semakin meninggi,hinggalah pada suatu hari,satu peristiwa telah berlaku.Krisis antara pelajar tingkatan 5 dan tingkatan 3 meletus.

26.06.2007:Kedaaan yang dialami junior form 3 akhirnya mengakibatkan beberapa pelajar form 5 termasuk ketua pengawas sekolah dipanggil dan dibicarakan.Keputusan yang diterima amat menyedihkan kami,kerana mereka bakal meninggalkan kami,kawan2 seangkatan.Protes berlaku,marah menguasai diri kami.Keadaan pada masa itu amat hebat.Sukar dileraikan.Mungkin ikatan antara kami amat kuat sehingga semua yang berlaku dirasai bersama.Kedaaan menjadi reda seketika bila mereka akhirnya diberi peluang kedua.Namun,kegembiraan itu nyata sementara…

kerana keesokan harinya……

------------------------------------------------------------------

Sejarah yang sentiasa terpahat di ingatan.Sukar dilupakan.Sekarang,kita kawan2 sudah boleh mula merenung kembali apa yang terjadi.Di mana kesilapannya?

Bila difikirkan kembali,pada pendapat aku,memang pelajar2(kami) tak patut buat macam tu.(Menarik nafas…dilepas perlahan-lahan)

Walaupun mungkin bukan semua guru yang terlibat,tapi begitulah keadaannya.

“Cubit paha kanan,paha kiri terasa juga’’.Memang ketika itu kebanyakan pelajar mengikut kata hati termasuk aku.Tiada kematangan di situ.Darah orang muda yang meletus seakan-akan kami sahaja yang benar.

Seingat aku,itulah saat di mana aku rasa tiada nilai lagi apa yg dipelajari jika guru2 berterusan begitu.Maafkan kami cikgu2.Itulah kenangan pahit yang memberikan aku pengajaran yang tepat dalam hidup.

Guru mesti dihormati.Kalaupun ada kesilapan yang guru lakukan,bukanlah MELAWAN jawapan dari seorang pelajar kepada gurunya.Ada cara yang betul untuk memberitahu kepada seorang guru.Bukan dengan KATA-KATA YANG KESAT ATAU DENGAN CACIAN SERTA MAKIAN!.Itu salah.

Kerana guru tetap guru dan pelajar tetap pelajar.Hormatilah guru kerana mereka yang mengajar dan mendidik kita semua.Kerana restumu guru,semangat kami.

Dan tarikh itu 26.06.2007,aku harap biarlah menjadi satu pengajaran yang mendewasakan kita semua. 0307/0607

p/s: harapan aku agar tidak berulang lagi peristiwa seperti itu di mana-mana....tidak berulang lagi...


No comments:

Post a Comment