Tiada hadiah yg lebih berharga melainkan nasihat yang baik (^_^)

Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka - Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.




Thursday, November 8, 2012

Hari pertama

Assalamualaikum..

Dah lama jugak aku tinggalkan Sarawak..(ceh..baru beberapa minggu;p)
Beberapa hari sebelum training kat Hospital Umum berakhir..  
Aku masih ingat satu hari yang damai,Ketua Jabatan,En K panggil kami. Macam2 En K cerita.
Seronok dengar..Memberi semangat dan inspirasi.
Tiba-tiba, En K tanyakan satu soalan pada kami berdua.
"Kalau saya bagi new case sekarang untuk handle,rasanya dapat buat tak?"

Masa tu aku dah ada jawapan...Tapi bila fikir balik,kalau betul2 kena bagi,dapat tak aku buat?
dapat tak?
Dulu,masa in house training,ada senior2 yang selalu tolong..
ada lecturers yang akan discuss ngan kami...
Masa praktikal mula,sangat2 terasa kehilangan senior2 and lecturers
Aku masih ingat masa first time kena handle case GDM time in house training..
mula2 rasa ok,tapi bila lecturer tiba2 duduk katt sebelah patient,haaaaa
tiba2 tak tau apa nak buat-__-
Tapi masa tu,ada senior yang tolong,tq senior:)
really remember that moment..

Ye,kat Hospital Umum Sarawak,hampir 4 bulan,terlalu banyak yang aku belajar..
kadang2 aku jadi rindu suasana kat sana..
mungkin sebab dah biasa dengan environment mcm tu..

Aku masih ingat hari pertama datang melapor diri..
Keadaan  memang semua baru..pertama kali masuk,kena cuba cool..hehe
semuanya ok...selalu teringat pesan senior2 dan lecturer before datang praktikal
"you must have pleasant characteristics"
"jumpa dietitian,salam dulu"( kalau perempuan la)
"don't ask funny question"
"go..mingle around"( ngan staff2 kat sana)

So,kat sana memang cuba la nak apply semua ni:p

Hari pertama,
dah kena handle case,just saw several examples from dietitian on how to conduct outpatient cases.
Then,we need to handle by ourselves..scarrryyy..hehe
tiba2,kena handle patient yang turun dari ward. Memang aku terkejut la,sebab tak pernah buat semua ni.
aku jadi nervous sangat. Tapi still kena act cool..ceh..hahaha
Bila aku start nak wat assesment semua..ada satu kejadian berlaku...
Masa tu aku nak timbang berat pt,so, bila pt pergi timbang,tetiba,pt terkencing..
Masa tu,aku betul2 rasa kosong..rasa mcm biasa,x tau apa nak wat....-___-
I'm really really sorry..
Aku pon x tau kenapa aku buat2 rilek je..teruskan buat assessment dan kaunseling.
Lama kemudian(aku rasa lama laa)
dietitian datang,seorang,dua orang...tengok keadaan aku and pt...
Bila aku cerita kat dietitian,then,I don't know what they think..hehee
but I think, I've made mistake...-_-
tapi masa tu,dietitian sabar layan kerenah aku.. x marah pon...
sepatutnya dah patient dalam keadaan gtu,aku kena la cepat2 bgtau dietitian,supaya dapat call nurse amik patient bawak balik naik ward..ini tak..selamba je aku...-__-

Itu la ceritanya..hari pertama praktikal di Hospital Umum Sarawak..
kenangan..kenangan..bila teringat balik..tersenyum sorang2 pon ada...
betapa nervous itu boleh buat aku blank!

bersambung...^^

No comments:

Post a Comment